10 sätt att följa upp och hålla kontakten med klienter


Som telefonförsäljare rep får du någonsin att vag och obehaglig känsla att du är en irriterande skadedjur genom att ringa dina kunder alltför ofta? Det finns ingen tvekan om att i dessa tuffa ekonomiska tider är det viktigt att hålla fram och center, men oupphörliga telefonen följer upp är inte svaret. Det är viktigt att balansera den typ av dina kontakter genom att göra två things.First, blanda media. Använd e-post, direktreklam, fax och dimensionella utskick för att få igenom röran som bombarderar din kunds skrivbord. Använd dem för att skapa en känsla av värde och värde med varje day.Second, mixa dina meddelanden. Inte alltid ringa eller skicka affärsrelaterade material. Medan specialerbjudanden, försäljning och andra företag litteratur kan skapa värde på företagsnivå se till att du inte glömmer den personliga sidan av ekvationen. Kom ihåg att människor köper från personer de känner, tycker om och litar på. Arbetet med dessa komponenter också. I själva verket du vill att din klient välkomna kontakten, inte undvika it.Here är de 10 bästa sätten du kan göra just det: 1. Skicka ett Tack NoteEvery då och då tar sig tid att skicka ett tack kort till dina kunder och låt dem veta att du inte tar sin verksamhet för givet. Ge det tecken genom att använda generiska kort som är mer personligt än ett tack-kort putsade med företagets logotyp. Hand Skriv ditt meddelande och handen skriver kuvert. Använd en riktig stämpel. Din insats kommer inte att gå obemärkt förbi! 2. E-post ett nyhetsbrev eller LinkYou kan diskret ”touch” dina kunder med ditt företag nyhetsbrev men se till att nyhetsbrevet har mer än bara företag propaganda och specialerbjudanden. Tanken är att skapa värde som går utöver ett affärsbeslut relation. Om du inte har ett nyhetsbrev, skanna nätet och leta efter webbplatser eller länkar som kan vara av intresse för kunden antingen på ett företag eller personlig nivå. (Till exempel, om kunden älskar att laga mat, kanske skicka en länk till en matlagning webbplats) .3. Skicka / E-post / Faxa en Vaa (mervärde artikel) tidningar Scan industrin och riva ut artiklar som kan vara relevant för kunden. Bifoga en Post-it-lapp som säger något i stil med ”Kevin, tänkte jag på dig när jag såg artikeln om distribution. Enjoy!” Din klient kommer att bli imponerad att du tog tid och ansträngning. Eller, om du vet kunden väl, skanna tidskrifter som kan vara relevanta för en hobby eller passion. Visa honom att du lyssnade, mindes och tog sig tid att göra något extra.4. Faxa en ContestLaura Tribble är en telefonförsäljare rep som fax sina kunder Trivial Pursuit-liknande tävlingar vanligtvis relaterad till semester. Till exempel, nära fjärde juli hon fax 20-tal frågor fokuserade på självständighetsdagen. Laura har ett litet pris (som ett par säckar med choklad eller godis) för att de fem vinnarna. Att göra affärer med Laura är roligt och kunder ser fram emot hennes nästa tävling. Beviset? Hon får ofta en 40-50% svarsfrekvens. Vem tror du kommer ihåg när det är dags att beställa? 5. Ordna för ett Office-TreatFor dina bästa kunder, ordna en pizza lunch eller något liknande. Ring din klient, berätta för dem du skulle vilja att ”köpa dem lunch” (även om du kanske tusen miles away) att säga tack för deras verksamhet. Ordna ett datum och tid, fastställa deras favorit pizzeria, ring i den ordning med ditt kreditkort. Följ upp strax efter händelsen och lyssna på dem sjunga ditt lov. Eller har en ”Lunch and Learn” Session. Ordna för pizza och sedan ringa in och använda en högtalartelefon för att ge tips och ”hur” information om dina produkter eller services.6. Skicka en dimensionell MailerSome kunder förtjänar lite extra och minnesvärt. Skicka dem en bok, eller smaksättning salt, eller något som har längd, vikt, omfattning och dimension. Det kan vara relaterade till arbetet eller till säsongen eller specifikt för kunden. Var inte extravagant. Poängen är att ha kunder öppna ett paket som det var deras födelsedag. De kommer att bländade av din omtanke, Ja, det kan bli lite dyr men dina bästa kunder kommer ihåg gest och det egna kapitalet i dig som säljare kommer att skjuta i höjden. (PS, motstå frestelsen att skicka reklamprodukter med företagets logotyp. De är ”okej”, men att de inte lämnar mycket intryck. Skicka något annat som speglar dig eller din klient) .7. Skicka ett vykort eller ett hälsningskort från MailEvery då och då skicka ett gratulationskort till din klient. Det kan vara semester eller med anknytning sport, eller kanske en inspirerande citat. Kort är annorlunda eftersom Skapa nyfikenhet: ”Hey, skickade som ME ett kort?” De blir öppnade och mindes.


De stift med dem på deras skrivbord. Kontrollera Internet för företag som gör att du kan skicka kort via nätet som ser ut och känns som de var handskrivna. De omfattar även riktigt stamps.8. Gör en icke-Säljare Telefon CallEvery nu och sedan ringa din klient och prata om allt annat än affärer. Om du har något gemensamt – t.ex. två av er är Florida Gator Fans eller ni båda watch ”Dancing with the Stars” – använd den som en pre-text att ringa. Återigen diskuterar inte affärer. Håll samtalet kort. Ha lite roligt eller beklaga om en dålig samtal, och sedan lämna den på detta. Tanken är att visa kunden t att han relation är mer än summan av sina transaktioner. (PS, Lämna en rolig röstmeddelande om sunt intresse om du inte kan nå kunden. E-post arbete också.) 9. E-posta en hälsning CardYou kan också skicka e-post ett kort som har ”look” och känsla av ett handskrivet kort. Det finns några internet baserade företag som gör den samlade insatsen snabbt och enkelt genom att tillhandahålla en stor on-line val av kort som du kan anpassa och skicka ut så fort som du kan klicka. Kolla upp dem. Ett e-kort är lite annorlunda så det blir noticed.10. Använd en kombination av 4It är viktigt att du använder minst fyra av dessa tekniker i kombination och aldrig får beroende av en enda taktik. Med fyra eller flera av dessa kontakter ser till att din insats kommer igenom alla ”skit” som tävlar om kundens uppmärksamhet. Dessutom hålla fast vid programmet. En eller två rör vid är helt enkelt inte tillräckligt. Hålla kontakten, bygga värde och skapa en relation är en resa, inte en destination. För dina bästa kunder, låt aldrig mer än 3-4 veckor går förbi utan någon form av vänliga beröring utöver dina vanliga affärssamtal. Dina B-kunder får vidröras ungefär var 6-8 vecka under ovan affärssamtal. Dina ”C” kunder bör få en kvartalsvis touch.SummaryStaying kontakt utan att vara en pest kräver tid och ansträngning, men belöningen är stor. Dina ansträngningar kommer vanligtvis att leda till mer lojala kunder och större försäljning. Ta dig tid och ansträngning för att lägga till denna strategi dina vanliga samtal


Be Sociable, Share!