7 sätt att kommunicera mer effektivt

Teknik är underbart på de flesta områden i vårt liv. Ändå finns det vissa aspekter där med avancerad teknik inte kan vara den bästa vägen. Det finns tillfällen i arbetet när vi miscommunicate på grund av tekniskt-baserade antaganden. Vi antar att våra e-post gick igenom, att våra bilder var fäst, att texterna mottogs eller att telefonsvararen fungerar. Som chefer måste vi skydda sig mot missuppfattningar orsakade av missförstånd. Bra kommunikation går en lång väg att minska frustration och öka produktiviteten. Här är 7 sätt att kommunicera mer effektivt på jobbet.
Tala ansikte mot ansikte. Stig upp och gå ha en konversation med någon, särskilt om det finns ett missförstånd.

Mycket av vår kommunikation i dag sker utan att ens se den person som arbetar bara en kort promenad bort. Bara fem minuters samtal kan hjälpa oss att förstå den personens perspektiv och klargöra ansvar. På Zappos i Las Vegas, har chefen ett bås längs en skåp rad som alla andra. De tror att nära håll uppmuntrar arbetstagare att utbyta idéer med andra omkring dem, vilket inkluderar chefen. Om dina medarbetare är inte inom gångavstånd, plocka upp telefonen.
Ge tydlig information. Innan du skickar information till andra, se till att den är korrekt och fullständig. Det låter mycket grundläggande, men när vi antar att den andra personen vet vad projekt vi talar om, ger vi en väg för ett problem. Om vi ​​inte är tydliga, skapar vi förvirring och kommunikation går sönder. Min assistent verkar läsa mina tankar, så jag är ibland slarvig med mina kommunikation till henne eftersom jag antar att hon efter min tankegång. Hon är en fantastisk kommunikatör, så när jag inte klar, frågar hon ett förtydligande.
Ställ frågor. Som min fantastiska assistent och bad om tydlighet är ett tecken på en stor kommunikatör. Aldrig vara rädd att ställa frågor för att bekräfta att det du hör är det budskap den andra personen att förmedla. Ställa frågor berättar också den andra personen att du lyssnar, att du förstår, och att du är stelnar vad du har hört.
Lyssna. Verkligen lyssna med hela kroppen. Lyssna när du tittar på den andra personen och fokusera på vad de säger, inte på nästa möte, din att-göra-lista, eller vad du vill säga härnäst. Många gånger folk är så snabba att prata om att de glömmer att lyssna. God kommunikation innebär både verbalisera och aktivt lyssnande. Dessutom, när du kommunicerar med någon, låt dem veta att du lyssnar med både kroppsspråk och reaktioner såsom ”Berätta mer.”
Låt andra prata. Vi har alla varit på möten där en person talar och ingen annan får göra sina stämmor hörda eller idéer. Ledare, framför allt, måste vara medveten om att de inte dominerar mötet. Om människor upplever att chefen bara vill en bekräftelse av hans eller hennes idéer och inte en öppen grupp diskussion kommer de anställda stängs av. Som någon kommenterade, ”Varför skulle jag sluta min karriär genom att kritisera chefen idéer?” Om människor inte uppmuntras att uttrycka sina åsikter, är resultatet halvkvävda idéer, förbittring och frustration. Lyssna på alternativa åsikter och uppmuntra människor att uttrycka sina tankar.
Ärlighet. Folk lyssnar på människor de litar på. Ärlighet är fortfarande den bästa politiken (och det är lättast att komma ihåg). När information delas ärligt och med respekt, kan även dåliga nyheter hanteras.
Bekräfta slutförande. Stäng kommunikationen slingan. När du kommunicerar med någon på jobbet, se till att gå över varje steg klart med dem om det är nytt förfarande. Du kan också be om bekräftelse när arbetet utförs. Människor ofta kommer att slutföra en uppgift, men om du inte vet det avslutades, du fortfarande tänker på det, så be att de stänger slingan med dig genom att låta dig veta när det var klart.
Ibland glömmer vi att allt vi gör och säger kommuniceras till andra, och vi måste vara medvetna om de uppfattningar våra handlingar skapar i andra. Det är bra att använda teknik till vår fördel, ibland måste vi lägga till en personlig touch för ett bättre resultat.

Be Sociable, Share!