8 för att skapa win-win Förhandlings tillfällen

Förhandlingar är en del av livet och näringslivet: Vi bör acceptera från början att förhandlingar är en del av vårt liv. Om du vill gå till baren på fredag ​​kväll, men din flickvän vill se film eller middag med dig samtidigt, förhandling påbörjas. Och om ditt barn vill ha en valp, men du tror att det inte är en bra idé händer förhandling. Du förstår, är förhandlingar överallt i våra liv och därför fly från förhandlingar är mycket svårt.
Ha en attityd som önskar att de också vinner: Det är människans natur att täcka oss själva och få vad vi vill. Merparten av tiden människor kommer försumma andra människors behov och önskningar. Men att odla en långsiktig relation under förhandlingarna måste du också tänka på ett sätt som har den andra sidan vinner också.


Villiga att lyssna: Kanske de viktigaste förhandlingsförmåga lyssnar. Du kommer att aktivt lyssna på vad andra människor sa. Vad vill de? Vad tycker de? Vilka är deras frustration? Du kanske vill skriva ner vad de säger och några frågor du vill ställa, sedan skriva ner sina svar när de svarar tillbaka. Från annan person synpunkt visar att du är starkt respekterar dem. Dessutom kan du ”hjälpa” dem genom att låta dem få vad de vill, samtidigt får du också vad du vill.
Klar och koncis i din önskan: Har du verkligen vet vad du vill under förhandling? Det är ofta fallet när du pratar för mycket, men människor fortfarande inte riktigt förstår vad du verkligen vill ha, eller en tydlig gräns att om någon går längre än så kommer du inte acceptera det. Vara mycket tydlig på vad du vill och kommunicera det till andra människor är nyckeln i förhandlingarna med andra.
Gör ditt bästa för att hålla dina känslor ur befattning: Folk blir känslomässigt väldigt lätt när de förhandlar med andra. Till exempel, om du erbjuder något som är för låg de kan känna sig kränkta. De kommer att tycka att du inte uppskattar dem som en person eller inte respekterar sina produkter eller tjänster, även om du inte gör det! I det här fallet, vad du behöver göra är att fokusera på fakta. Vad är fakta i affären? Nyckeln här är att tydligt identifiera vad som är fakta och börja från endast fakta, och hålla din känsla helt. Ditt fokus är att arbeta på fakta och inte diskutera hur såra du är.
Se till att varje sida förstår varandra väl: Två mycket användbara uppgifter i förhandlingar är: 1. ”Låt mig se om jag förstår dig rätt. Vad du vill säga är …”. (Se till att du förstår dem) 2. ”Så baserat på vad jag har sagt hittills, vill du kan du upprepa tillbaka din förståelse av vad jag har sagt?” (För att se till att de förstår dig). Nyckeln här är att se till att du lyssnar på vad de vill att du ska höra och vice versa. Bara för att du sagt något betyder inte att de hör! För att uppnå detta resultat vad du behöver göra är att klargöra, förtydliga och klargöra. Bara genom att förstå varandra kan du göra en överenskommelse som båda parter vinner.
Fokus på lösning: Nyckeln till ha god förhandling är att fokusera på lösning, men inte problem. I grund och botten de andra parterna vill ha bra pris och bra produkt, men vad du behöver är en bra vinstmarginal. Nästa steg blir att hitta en lösning som löser båda parter behöver. Därför frågar dig själv frågan: Vad är lösningen på detta?
Odla förhandlingarna så att slutresultatet är en framtida affärsrelation: När du lägger en hård tid att komma fram med ett avtal, skulle du inte att det ska vara en engångsföreteelse deal. Framgångsrik företagare vet att sälja till befintliga kunder är mycket mer enklare, och billigare, sedan hitta och sälja till en ny kund. Med andra ord, när du förhandlar, se det som ett långsiktigt avtal genom att odla en pågående relation, och räknar med att göra affärer med samma parter och om igen

Be Sociable, Share!