Dykning Flygplan vrak

Dykning på flygplan vrak är en ganska konstig och bisarr upplevelse – flygplan tillhör upp i luften och inte vatten! Men saker och ting inte alltid går enligt plan, plan gör krasch och ibland hamnar på botten av havet. Jag har haft nöjet att dykning på två sjunkna flygplan vrak i Australien, var Fairey Firefly i NSW och Vultee Vengeance i Victoria.The Fairey Firefly VX381 en bärare borne anti-submarine torpedbombplan som var inblandad i en luften kollision, Vultee Vengeance å andra sidan var ett dyk bombplan som kraschade på grund av ett motorhaveri.


De två plana vrak platser som inte kunde vara mer olika varandra, men de har en sak gemensamt, de är båda små dykplatser som är notoriskt svåra att lokalisera. Om dina märken inte plats på, hitta något bara tolv av fjorton meter över på botten av havet, är besläktad med den ökända sökandet efter en nål i haystack.The första gången jag försökte dyka i Fairey Firefly vi tillbringade timmar ute på båten och i brännande solen söka efter vraket. Våra märken var inte alls korrekt, men det tog mig lång tid att erkänna att vi var långt ifrån planet vraket. Jag körde långsamt upp och ner, och runt området, hoppas att så småningom resterna av den sjunkna flygplanet skulle dyka upp på Ekolod, men allt jag fick var sand. Det räcker med att säga att jag inte var en populär skeppare dagen efter dra trupperna ut på ett slumpmässigt uppdrag att hitta och dyka detta lilla flygplan och inte så spectacularly.A par år senare var jag tillbaka i Jervis Bay, NSW och hitta och dykning Firefly planet var återigen på dagordningen – jag ville se detta plan! Den här gången hade jag lite mer exakta GPS-märken och så småningom fann det trots den låga lättnad. Oh boy, jag var upprymd och stolt över mig själv när det var en liten bula på ekolodet! Jag var den första i vattnet och jag minns fallande ner några meter och nästan omedelbart se hela planet i all sin glans. Vraket av flygplanet ligger i ca 13 m vatten och VIS i Jervis Bay området var anständigt den dagen, så kommer upp på den var en ganska minnesvärd experience.The webbplats är bara små, tretton meter med tolv meter, men som dykplats det var spektakulärt. Det fanns en otrolig mängd fisk livet på vraket, det var helt packat med marint liv. Jag antar att det inte finns mycket annat i termer av struktur i närheten av platsen, så alla djur samlas här.


Det verkade vara som en liten plantskola, runt vraket fanns hundratals barn Port Jackson hajar, baby bläckfisk, havskatt barn och även barn Flathead! En liten dykplats med små djur – det var mycket söt själva planet är faktiskt i mycket gott skick med tanke på att det kraschade igen 1956!. Den sitter upprätt och är till stor del intakt, med fyra blad propellern som ett viktigt inslag. Det Firefly är faktiskt ganska unikt ställe i australiska vatten. Eldfluga som ett flygplan har en fascinerande historia, det var utformad för att möta den brittiska amiralitetet: s trängande behov av en modern ombord kämpe. Det gick i produktion 1941 och 1623 byggdes innan produktionen upphörde 1956. Royal Australian Navy fick en hundra och sju av dem. Flygplanet sågar handling i både andra världskriget och i Koreakriget och var ganska mångsidig liten plan, men huvudsakligen som en bärare bygger anti-ubåt, spaning och strejk aircraft.So hur gick det hamna på havets botten? Det Fairey Firefly VX381 kolliderade med Firefly WD887 på 27 november 1956 under en utbildning uppdrag. De två flygplanen flög cirklar i motsatta riktningar när de hade ett kollisionen i luften. Lyckligtvis besättningen på VX381 överlevde kraschen trots att en tredjedel av sina vingar saknas. Besättningen på Firefly WD887, Sub löjtnant Arundel och kadett Fogarty, var inte så tur och planet och deras kroppar återhämtade sig aldrig. Vid dykning sjunkna flygplanet är det värt att komma ihåg att flygplan inte hör hemma under vattnet och i detta fall en stor tragedi var ansvarig för sin sinking.Further ner Australiens kust, strax utanför stranden av Williamstown i Victoria ligger resterna av en annan liten plan som är också värt att nämna. Den Vultee Vengeance störtade i havet på 6 mars, 1946 efter att ha upplevt ett motorbortfall under artilleriet praktiken. Av allt att döma att Vultee gjorde en perfekt mage landning tills den sprang in i några stenar. Lyckligtvis ingen blev allvarligt skadad, trots att piloten, Warrant Officer FO Knudson togs in på sjukhus med smärre huvud injuries.The trasiga resterna av Vultee Vengeance resten i 10m (33ft) vatten, men i jämförelse med Firefly är det svårt att göra krona eller klave från platsen som den är mycket sönder. Vidare sikten i området är ofta mindre än genomsnittet, med VIS på mellan två fot och fem meter. Är det inte konstigt att det tog killarna från MAAV (Maritime Archaeology Association of Victoria) under tre år för att identifiera planet och berätta sin story.It var hårt arbete att hitta planet vraket som vi hade bara visuella betyg för det, så fick rada upp landmärken på stranden för att lokalisera, snarare än att köra rakt upp till en GPS-punkt. Det är lika bra att området är ganska platt under vatten och även om lättnad är inte mycket, är knölen ganska tydligt på ekolod. Det var definitivt lättare att gå då strävan att hitta Firefly och snart var vi på toppen av den och i water.Beneath vattnet är det en ganska cool sajt även om svampar och maskar fläkt skymmer detaljerna i flygplanet. Den europeiska Fan-mask Sabella spallanzanii är ganska ont, det är en introducerad art och det täcker varenda centimeter av resterna. Jag måste erkänna att dykning på denna webbplats var intressant och lite av en nyhet, men det är inte alls lika spektakulär eller imponerande som Fairey Firefly i Jervis Bay, så om du kan bara välja en australiensisk flygplan vrak att dyka, gå till att man


Be Sociable, Share!