The Blues Brothers Film Review

Från 1980 musikaliska komedin The Blues Brothers stjärnor John Belushi, Dan Aykroyd, James Brown, Cab Calloway, Ray Charles, Aretha Franklin och Blues Brothers Band. Producenten är Robert K. Weiss. Det leds av John Landis.The Berättelsen börjar med Joliet Jake Blues (Belushi) släpps ur fängelset. Hans bror Elwood (Aykroyd) plockar upp honom i en takt upp gamla polisbil utanför fängelset. Sedan återvänder de till barnhemmet där de växte upp och ta reda på att om inte $ 5.000 betalas, kommer barnhemmet stängs. Bröderna lovar för att få de pengarna “lagligt”. Curtis (Calloway) säger åt dem att gå till en kyrka ner på gatan för att få “churchin” upp “. Där ser Jake ljus (bokstavligen). Han beslutar att det enda sättet att höja pengar är att få bandet tillsammans igen. En efter en, bröderna lokalisera varje bandmedlem och övertyga honom att komma tillbaka tillsammans. Allt är bra förutom en sak: att de inte har några spelningar. Men, berättar de att resten av bandet att de har ett bokat. När man frågar var spelningen är, väljer de slumpmässigt ett land bar som de just hade passerat längs vägen. Efter en grov början, gör bandet den genom natten. Men eftersom ägaren är på väg att betala dem, informerar han dem att de är skyldiga $ 300 för öl de drack (spelningen var för endast $ 200).

Efter andra bandmedlemmarna har lämnat baren, The Blues Brothers slut på räkningen. Dagen därpå få en riktig spelning på Palace Hotel Ballroom följande natt. Bröderna tillbringa dagen främja prestanda och i slutet av dagen, de får slut på gas. Detta fördröjer ankomsten till konserten, där alla fiender som de har fått hela filmen väntar på att kasta sig över them.It är nyfiken på varför författarna i filmen valt att nynazister i berättelsen. Ungefär tre år innan filmen släpptes, var de verkliga nynazister rensas för att hålla möten i Chicago området på grund av det berömda Skokie Affair. År 1978 höll de tre rallyn i Chicago-området. Eftersom berättelsen äger rum främst i Chicago, kan författarna ha varit åtminstone delvis inspirerat av dessa händelser. Tillfällighet i filmen, The Blues Brothers först möter de nynazister under ett möte efter en snut berättar bröderna att de nationella socialistiska Vita folkpartiet just hade vunnit en rättegång ger dem möjlighet att assemble.Also, är en annan intressant egenskap hos denna film sin satiriska syn på Blues Brothers “fiender. Vår första exempel på detta sker i början av filmen när Jake och Elwood dras över för att driva igenom en rött ljus. När polisen kontrollerar Elwood körkort, visar det att den har avbrutits. Datorn rekommenderar polisen gripandet Elwood och beslagta fordonet, men innan de kan bröderna tävla bort. En löjligt lång biljakt följer genom en galleria parkeringsplats och genom en galleria, vilket orsakar tusentals dollar i skador. Jake och Elwood undan, men inte utan att göra några nya fiender av dessa poliser, som obevekligt bedriver bröderna under resten av movie.A lite senare fram i filmen, försöker en mystisk kvinna upprepade gånger att döda bröderna. Hon känns som en vanlig kvinna, med undantag för att hon alltid har ett otroligt stort vapen redo att användas. En av de första försöken att hon gör är på morgonen strax före Jake och Elwood vakna upp i Elwood rum. Hon spränger bomber ligger utanför brödernas transcient hyreshus. Bomberna gör att byggnaden att kollapsa på samma sätt som polisen från tidigare biljakt är på väg att fånga dem. Jake och Elwood fram mycket levande ur vraket och till synes omedvetna om vad som just happened.To wrap denna översyn anser jag att The Blues Brothers är en sanslöst rolig tur med mycket action.

Be Sociable, Share!