The Mystery of Christ


“I läser detta, då kommer du att kunna förstå min insikt i hemligheten med Kristus, som inte låtit män i andra generationer som nu har avslöjats genom Anden till Guds heliga apostlar och profeter. Detta mysterium är att genom evangeliet hedningarna är arvingar tillsammans med Israel, medlemmar tillsammans i en och samma kropp, och delad tjänst tillsammans i löftet i Kristus Jesus.

Jag blev en tjänare av detta evangelium genom gåva av Guds nåd gett mig genom bearbetning av sin makt. Även om jag är mindre än den minst av allt Guds folk, denna nåd gett mig: att predika för hedningarna de outgrundliga rikedom av Kristus, och att göra klart för var och förvaltningen av detta mysterium, som för åldrarna tidigare hölls gömd i Gud , som skapade allt. Hans avsikt var att nu genom kyrkan, bör fördelaren Guds visdom göras kända för de styrande och myndigheter i de himmelska världarna, enligt hans eviga ändamål som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre “(Ef 3:4. – 11)

Det är mitt privilegium idag predika på Efesierbrevet kapitel 3 – vår epistel läsning.

“Oh great” någon säger. “Slutligen någon predikar på Efesierbrevet 3!

Tja, … någon kan säga så. Jag har varit här nästan 13 år och ingen ännu, såvitt jag minns, har aldrig predikat på Efesierbrevet 3 under den tiden. Det är nog på tiden att någon predikade på den. Kanske någon har väntat otåligt på att detta skall ske? Det är inte troligt förstås. Ingen kommer sannolikt att säga “Great, Efesierbrevet! Du är mer benägna att be mig att stava ordet för dig, och detta trots att vi läser ur boken bara några minuter sedan.

Detta är alltid problemet med episteln läsning tycker jag. Och jag har märkt att de som bestämmer våra vecka avläsningar håller trimning längden av episteln läsa ner. Och detta är meningsfullt för mig, för om du inte är lite av en entusiast verkar det vara ganska svårt att hålla episteln behandlingen i huvudet för länge.

Åh, minns vi Gamla Testamentet läsning, som handlade om David och Bathsheeba. Och vi kan nog komma ihåg evangeliet läsning. Men vi har svårt att komma ihåg episteln läsning, och kanske framför allt detta brev behandling. Det verkar vara särskilt forgettable. Minns någon vad det handlade om?


I Efesierbrevet 3 Paulus talar om “Kristi mysterium”.

“När du läser detta” Paulus säger: “du kommer att uppfatta min insikt i Kristi mysterium”.

Detta är en av Paulus sista brev. Detta är ett brev skrivet från fängelset. Detta är den typ av brev du skriver till personer som du vet att du förmodligen aldrig kommer att se igen. Det är den sortens brev där, om du har något viktigt att säga, är det dags att säga det, eftersom du inte vet hur mycket mer tid du har kvar. Och för Paul, var det viktigt att han ville prata om “Kristi mysterium.”

“Du kommer att uppfatta mig insikt i Kristi mysterium” Paul säger. Det är en mystisk sanning, säger han, “som inte har gjorts känd för söner män i andra generationer”, men det har uppenbarats för honom och hans kristna samtida med den Helige Ande! Och vad är denna mystiska sanning hemlig så länge, men till slut visade i Kristus?

1.That Jesus är Guds Son?

2.That Han korsfästes, dog och begravdes, men steg igen på den 3: e dagen?

3.That Jesus försonade världen med sig själv på korset?

Nr Inget av ovanstående. Kristi mysterium, nu vet, säger Paul är … “Att hedningarna är medarvingar” – att judar och icke-judar är medlemmar i samma kropp, lika delaktiga av Guds löften, bröder och systrar i samma kyrka!

Detta är inte climactic svaret vi hade förväntat oss från Paul. Vad är så mystiskt om jämlikhet mellan raserna? Men lyssna på honom lovprisar vidare:

“Nu i Kristus Jesus dig som en gång var långt borta har kommit nära i Kristi blod. Ty han är vår fred.”

Är Paul talar om mystiska “fred” mellan mänskligheten och Gud? Nej, han talar om den fred som Kristus ger mellan människor av olika raser.

“Ty han är vår fred, som har gjort oss både ett och brutit ned skiljeväggen av fientlighet … att han kan skapa sig själv en ny människa i stället för två, så att skapa fred, och en kropp genom korsa, vilket bringar fientlighet mot ett slut. ” Och så fortsätter han.

Detta är hjärtat av Paulus teologi i Efesierbrevet. Har överraska det du? Har inte Jesus kommit till världen för att frälsa syndare? Jesu död på korset trollformler för oss förlåtelse och möjligheten till en ny början. Är inte det vad det handlar om? Tja, enligt bok Efesierbrevet är climactic Kristi verk på korset att genom hans blod han bröt ner skiljemuren ras fientlighet mellan Judisk och grekiska!

Det kan tyckas bagatellisera betydelsen av Kristi död för oss. Av coursed detta kan vara relaterat till det faktum att vi inte bor i Israel!

Det är lätt för oss att predika jämlikhet för alla raser när vi lever i en situation som är relativt tolerant mot olika kulturer. Sätt dig i Israel och börja predika att alla judar och palestinier är systrar och bröder. Se hur populär du är. Och inte bara predika det lugnt över en kopp kaffe till dina vänner. Predika det sättet Paul gjorde – att inrätta kyrkor består av judar och greker och palestinier och araber – allt offentligt dyrka tillsammans i mitten av fientlighet.

Om Paulus hade levt i dag, tror jag att jag vet exakt var han skulle vara just nu på en söndag morgon. Han skulle vara i mitten av Gazaremsan, vilket leder en magnifik tjänst gemensamma gudstjänst mellan judiska och palestinska kristna. Han skulle vara att göra det i det fria, med tankar synliga i bakgrunden och folk tittar på genom sprickor i väggen ut sina utbombad hem. Och han skulle vara predikan “fred för dem som är långt borta och fred för dem som är nära, för Kristus har gjort en ny man av två och har fört vårt fientlighet mot ett slut.” Budskapet om försoning tar på sig en annan känsla helt när du flyttar dig lite.

Några av oss har just återvänt från en historisk rundtur i USA. En av de platser vi besökt var det John Brown Wax Museum i Harpers Ferry. John Brown var en eldig predikant i mitten av artonhundratalet som predikade jämlikhet svarta och vita, och som försökte starta en väpnat uppror bland slavarna, med början på Harpers Ferry. Oavsett om du håller med Browns metoder eller inte, kunde ingen tvivla på integriteten av hans nit, eller det faktum att hans övertygelse växte fram ur ett fundamentalt biblisk uppdrag att genom Kristi död alla raser har gjort en!

John Brown hängdes i Harpers Ferry. Under åren som följde hans död tusentals och tiotusentals gick i krig för att de trodde att de var tvungna att kämpa för att göra det proklameras jämställdhet en fysisk verklighet genom att avsluta slaveri.

Predika verklig jämlikhet är farlig verksamhet. Det kostade Paul livet också.

Detaljerna i Paulus yttersta mål har alltid varit lite dimmig, men vi vet att fängelset bokstäverna var de sista brev han skrev, och vi tror att han avrättades av regeringen – förmodligen halshugga, inte långt efter skriver detta brev till efesierna .

Varför Paulus har så många fiender? Hur kommer det sig att han rörde upp så mycket problem så att myndigheterna måste hålla kliva in till tysta honom, och så småningom kände behov att tysta honom helt och hållet? Var det för att han gick runt tala om för folk att vara snälla mot varandra och leva bra medelklassens liv? Jag tror inte det. Det var för att han utmanade vad som var i centrum för religion och kultur sitt eget folk – tanken att hans folk (judarna) var Guds speciella människor, och att resten av världen inte var det.

I min uppfattning finns det några saker som är väsentliga att vara judiska i denna värld och det finns andra områden där det finns en stor grad av flexibilitet.

När det gäller hur du föreställa Gud och hans förhållande till världen, förstår jag att det finns gott om plats för diskussion inom den judiska gemenskapen. När det gäller dina föreställningar om Messias, återigen, traditionell judendom, jag sa, tar en ganska liberal inställning när det gäller att låta olika människor att tro olika saker. Du kanske tror Jesus är Messias. Jag kanske inte håller med. Detta skulle i sig inte nödvändigtvis betyda att vi inte kan dyrka lyckligt tillsammans i samma synagogan.

Men det finns en punkt dogmer i judisk förståelse där det finns verkligen mycket litet handlingsutrymme. Det är underförstått att judarna är Guds utvalda folk. Det är själva grunden för tron. Judarna är Guds utvalda folk och därför de är olika, och så mycket av det vi förknippar med traditionella judiska religiösa praxis utvecklats för att förstärka just den punkten. Som en judisk förälder du skulle lära ut detta till era barn – att vi klär sig annorlunda och äta annorlunda och leva annorlunda eftersom vi är olika. Vi är Guds speciella människor, utvalda i början av historien att vara väktare av Guds lag och Guds budbärare sanning till resten av världen. Vi är ett heligt folk, ett separat människor, och det är därför vi inte förknippar med människor som inte är av vår ras. Paul kommer och säger “Ja, det var igår. Men nu att Kristus har kommit, har den där väggen av fientlighet brutits ner, och dessa två personer har blivit ett!

Paul började på andra sidan av staketet förstås. Han växte upp som en strikt Judisk och utbildade sig en farisé. Och vi vet att han tillbringade mycket av hans tidiga karriär försökte utplåna kyrkan av just den anledningen, eftersom han såg hot som den allomfattande attityd de kristna utgjorde sin egen gemenskap. Men Paulus mötte Jesus på vägen till Damaskus, och så han kom att säga att allt det goda avel och uppfostran som en gång hade gjort honom att känna sig så själv viktig och unik han kallat räknas som skit “till förmån för att känna Kristus och göra honom kända.

I Paul förståelse, oavsett särskilda roll det judiska folket var tvungna att spela i den historiska Guds plan för världen – oavsett roll de hade som väktare av lag och budbärare av sanningen – var nu över. Tiden för avskildhet var klar. Genom Kristus alla människor höll på att försonas och förde samman. Fientligheten var tvungen att komma till och slut! Detta var montern som slutligen skulle få Paul dödad.

De säger att Martin Luther King Jr var en mycket blyg och tillbakadragen man som förmodligen inte skulle ha rubbat någon för mycket om han höll sin radikala förkunnelse och idéer om jämlikhet och hållet innanför väggarna i sin egen kyrka. Problemet var att han började göra dessa marscher och stack det hela till allas ansikten.

Paul, likaså var en kille som drev frågan om jämlikhet mellan raserna i allas ansikten. Han hade ett offentligt showdown över frågan med aposteln Petrus tidigt (du kan läsa om det i sitt brev till galaterna). Han organiserade en global hjälpfond i slutet av sitt liv, avsedd både för att lindra fattigdomen i Jerusalem och att sammanföra kyrkorna i de olika kulturerna. Och hela hans mission Paulus medvetet formade kyrkorna Han var involverad i att leva vittnesbörd till resten av samhället i den nya verklighet raslig integration och harmoni som Kristus möjligt.

Detta för oss tillbaka till vad jag tycker är höjdpunkten i Efesierbrevet kapitel 3:

Paulus säger att det är hans uppgift i livet “att göra alla män se vad är planen för gåtan gömd i evigheter i Gud som skapade allt, att genom kyrkan fördelaren visdom Gud nu kan göras känd för furstendömen och befogenheter i den himmelska världen. ”

Låt mig packa det åt dig lite. Paul uppdrag är att ge uttryck för mysteriet, vilket som vi sett, var den mystiska komma samman de olika folken i världen genom Kristus. Paul går nu vidare och säger nu att den underbara följd av denna mystiska komma tillsammans är att genom kyrkan fördelaren Guds visdom görs känd för furstendömen och befogenheter i den himmelska världen. ”

Här är en av de få gånger som jag som predikant, är glad att jag vet lite grekiska (på originalspråket som detta brev skrevs) för jag kan säga att ordet “grenröret” här (den “mångfaldiga visdom Guds) Mer kan bokstavligen översättas med “mångfärgad”.

Kyrkan förkunnar, Paul säger, “mångfärgad” Guds vishet i hela världen – och inte bara runt om i världen men även bortom världen och in i de himmelska världarna, så att även de furstendömen och befogenheter i den himmelska världen kan se underbara Kristi mysterium tillkännages! Och de ser det genom kyrkan, inte bara för att vi pratar om det, men eftersom det, som en mångfärgad gemenskap, vi förkunnar Guds visdom bara genom att vara som vi är!

· Tänk på det vänner! Vi förkunnar ankomsten av ett nytt rike: · En värld där alla tårar ska torkas bort · När lejon och lamm ligga sida vid sida · Var kriget är inte mer eftersom människor kan verkligen gå vidare med en annan · där svart och vitt, rika och fattiga, män och kvinnor, slavar och fria är alla lika.

Vi förkunnar Kristi rike, men vi måste erkänna att det finns mycket få tecken i denna värld som detta rike är verkligen på väg.

Någon sa till mig bara häromdagen: “Jag slår vad om er alla jag har att Konungariket din inte kommer”. Jag sa “Jag tar det vadet”, men jag vet mycket väl att när du tittar runt om i världen att du inte ser folk gå samman överallt. Du ser fler och fler människor och länder dela längre ifrån varandra!

Men det är där Paulus säger till oss, “Men vänta. Titta på kyrkan! I kyrkan ser du människor som lever i äkta gemenskap. I kyrkan ser du svart och vitt, slav och fri, rika och fattiga, män och kvinnor allt levande tillsammans som en! I kyrkan ser vi ett levande tecken på den kommande världen, i den kyrkan mångfärgad Guds visdom är att vara förkunnas för de allra furstendömen och befogenheter i himlen!

Naturligtvis kyrkan inte ser alltid riktigt så bra. Ofta kyrkan är lika uppdelat som resten av världen.

Även här har vi inte varit immun mot den naturliga fenomen som “fåglar av en fjäder tenderar att flock tillsammans”. OK. Vi har inte en stor fråga med judiska folket inte behandlas som jämlikar i mitt ibland oss, och jag är säker på att vi skulle säga mycket dogmatiskt att ingen medvetet utesluts från vårt samhälle. Och ändå, precis som varje grupp av människor, vi tenderar att blanda med människor vi känner naturligt med. Vi kommer tenderar att dras till människor som har en liknande kulturell bakgrund till vad vi gör och en liknande utbildningsnivå till vad vi har, eftersom de är de människor som sannolikt kommer att förstå oss bäst och så de är den typ av människor vi är mest sannolikt att njuta av.

Vad skulle St Paul säga? Jag tror att han bara skulle vilja uppmana oss “människor, vara i kyrkan! Du är Guds församling, kallade att vara ett tecken för resten av världen Konungariket komma, kallade att vara ett levande exempel på sann gemenskap, tilldelas privilegiet att förkunna för världen, och till världar bortom vår egen, de mångfärgade visdom Gud genom den mycket mångfärgad skönheten i din egen församling!

Låt oss inte glömma! Det är alltför lätt att glömma brev läsning, lätt att glömma vad Paulus talade om i Efesierbrevet 3, och lätt att glömma vilka vi ska vara lika kyrkan.

Runt om i världen tror jag mycket av kyrkan har glömt vem vi ska vara, och det är mycket möjligt att vi kommer att låta detta gå in genom ena örat och ut genom andra, precis som vi gjorde med episteln läsningen när den först läste för oss i dag.

Låt inte är låta det hända. Låt oss inte glömma vilka vi är och vilka vi är kallade att vara. Vi är Guds församling. Vi är människor som i vår gemensamma liv, framföra Kristi mysterium till resten av världen. Vi är de människor som förkunnar de furstendömen och befogenheter på Heavenly placerar mångfärgad Guds visdom. Och vi gör det bara genom att vara kyrkan och genom att leva tillsammans i kärlek som Kristus lärde oss till.


Be Sociable, Share!