Vändpunkten för Jaguar



Det är mindre än 10 år sedan den brittiska biltillverkaren Jaguar var under Ford ägande och i ekonomiska svårigheter. Ford var oförmögen att föryngra Jaguar och det enda det gav till Jaguar var X Type som var baserad på samma chassi som Ford Mondeo. Under 2007 Ford gav upp på att hålla in på premiummärke och hamnade sälja det till indiska biltillverkaren Tata.

Reaktioner i fordonsindustrin blandades om försäljningen, förutspådde många ytterligare jämmer och elände följde för Jaguar, medan andra sade att det finns ljus i slutet av tunneln. Den senare var korrekta, injiceras TATA lite välbehövlig pengar och entusiasm i verksamheten. Cheferna på TATA bestämde sig tidigt för att uppdatera alla modeller var X Type och S typ togs bort och ersattes med Jaguar XF. En ny Jaguar XJ har också inletts och XK sortimentet gör mycket bra nu också.


XF märkt en stor milstolpe för Jaguar, var det första inlägget Ford modell och både TATA och Jaguar behövde det för att vara en hit. En träff det var och är fortfarande, varje år sedan starten har vunnit What Car? Award. I år har det också tog hem bästa direktören och lyx kategori i What Car Bil av året Awards.

Den andra generationen XF har varit till försäljning sedan september i år på nya Jaguar Hinckley, är det inte en helt ny modell utan mer en ansiktslyftning. Jaguar har också infört en helt ny bränslesnål 2,2 liters diesel med Start-stopp-tekniken